Karoseria samochodowa

Budowa i historia karoserii.







Karoseria czyli nadwozie jest to zestaw elementów połączonych w konstrukcyjną całość, tworzącą kształt bryły charakterystyczny dla danego modelu pojazdu. Nadwozie każdego pojazdu ma do spełnienia szereg funkcji użytkowych jak przewóz pasażerów lub towarów. Zależnie od potrzeb budowane są nadwozia o określonych cechach. Z konstrukcyjnego punktu widzenia nadwozie musi być przystosowane do przenoszenia obciążeń statycznych i dynamicznych. Ze względu na kształt i funkcje karoserii możemy wyróżnić nadwozie różnych typów na przykład:

? SEDAN ? zamknięte nadwozie samochodu osobowego z wyraźnie oddzielonym miejscem na bagaż. Takie samochody są dwu lub cztero-drzwiowe z czterema lub sześcioma oknami rozdzielonymi stałymi słupkami oraz dwoma stałymi siedzeniami (tylna kanapa może być rozkładana)

? KABRIOLET ? jest to samochód dwu lub czteroosobowy, który posiada miękki dach składany ręcznie lub też automatycznie

? KOMBI ? samochód z przedłużoną tylną częścią nadwozia, która daje możliwość przewozu większej ilości bagażu lub też umożliwia wstawienie dodatkowego rzędu foteli. W tylnej ścianie pojazdu znajdują się dodatkowe drzwi.

? HATCHBACK ? ten rodzaj nadwozia samochodu osobowego jest lekko skrócony w konsekwencji czego powierzchnia jego bagażnika jest mniejsza a tylna szyba otwiera się do góry.



Skorupowe nadwozie samonośne składa się z:

- płyty podłogowej z niezbędnymi wzmocnieniami

- części przedniej z modułem przednim, podłużnicami (dźwigarami) oraz przegrody czołowej

- ścian bocznych

- opartego na słupkach dachu z wykrojem okien

- części tylnej z pasem tylnym



Drzwi, pokrywy a czasami nawet przykręcane błotniki przednie mogą być wykonane z tworzywa sztucznego. W zależności od wielkości i poziomu nowoczesności samochodu liczba blaszanych wytłoczek waha się od 100 do 400 natomiast liczba punktów zgrzewczych może sięgać nawet 5000. Łączna długość spoin o szerokości 1 ? 1,8 mm wynosi około 150 m. Stosowana grubość blach to zazwyczaj 0,75 ? 1mm.

Kadłub nadwozia nowoczesnego samochodu osobowego jest sztywny, wytrzymały i zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa biernego. W jego budowie wykorzystano między innymi przednie podłużnice o stopniowanej sztywności, zunifikowaną płytę podłogową (w takich samochodach jak Audi A3 i TT, Seat Leon lub Skoda Oktawia), wzmocnienia progów, poprzeczkę dachu spinającą dwa słupki środkowe, masywne słupki środkowe o dużym przekroju i laserową technologię łączenia blach.

Spotykane nadwozia mogą posiadać cztery rodzaje struktur nośnych:

- nadwozie rozłączne (rozdzielne), mocowane do ramy podwozia za pomocą śrub lub zamków

- nadwozie integralne posiadające nierozłączne połączenia nitowane lub spawane

- nadwozie samonośne, które posiada ramy, przejmuje wszystkie funkcje strukturalne

- nadwozie kombinowane łączące cechy konstrukcji ramowej i samonośnej

Struktura nośna wraz z niektórymi elementami poszycia tworzy kadłub nadwozia. W kadłubie szkieletowym poszycie pracuje w niewielkim stopniu, w półskorupowym (mieszanym) poszycie przenosi główne siły tnące, w skorupowym uczestniczy w całości przenoszonych obciążeń. Z kadłubami szkieletowymi mogą współpracować panele poszycia z tworzyw sztucznych. Najczęściej spotykane struktury karoserii to samonośne konstrukcje poszyciowe. Są lekkie, tanie w produkcji, umożliwiają zagospodarowanie przestrzeni użytecznej i poprowadzenie podłogi na małej wysokości. Część odejmowanych elementów poszycia np.: drzwi, pokrywy, błotniki przednie, nie bierze udziału w przenoszeniu obciążeń dlatego mogą być wykonane z tworzyw sztucznych. Ponieważ montuje się je za pomocą połączeń śrubowych, dają się łatwo wymienić w razie uszkodzenia.





HISORIA KAROSERII





W połowie lat 30-tych stalowe konstrukcje samonośne stosowały już m.in. firmy Citroen, Opel i Renault. Po drugiej wojnie światowej konstrukcja ta zwyciężyła ostatecznie, zwłaszcza po rozpowszechnieniu się elektronicznych technik obliczeniowych. Ramom podłużnicowym najdłużej wierne zostały koncerny amerykańskie. To właśnie dzięki takiej budowie aut realne były niemal coroczne prezentacje nowych modeli w latach 50 i 60-tych. Po zamortyzowaniu i zużyciu się tłoczników, co szybko nastąpiło ze względu na długie linie produkcyjne, wymieniano tylko elementy poszycia zewnętrznego, zachowując ramę, kadłub, elementy zawieszenia i zespoły mechaniczne.

Dziś tradycyjne ramy przetrwały jedynie w samochodach terenowych, wyścigowych i wszędzie tam gdzie nadwozia są narażone na ekstremalne obciążenia. Coraz częściej stosowane są ramy pomocnicze, mocowane przy pomocy łączników elastycznych, ułatwiające rozprowadzenie sił w strukturze i upraszczające technologię montażu zespołów nadwozia oraz układu napędowego. Uczestniczą one również w procesie pochłaniania i rozpraszania energii zderzenia. Można także zaobserwować powrót do konstrukcji półnośnych, z dodatkowymi ramami zespolonymi stanowiącymi w prawdzie integralną część karoserii, ale odciążającymi w pewnym stopniu kadłub od przenoszenia obciążeń. W samochodach sportowych spotyka się ramy kratownicowe wykonane z rur i profili, często wykonane z lekkich stopów.

Obecny rozwój komputerów pozwala na stosowanie skomplikowanych metod obliczeniowych, które pozwalają na uzyskanie karoserii o bardzo dużej wytrzymałości. Duży postęp ma miejsce także w technologii produkcji. Laserowe zgrzewanie i stosowanie blach głęboko tłoczonych o zmiennej grubości nie jest już nowością. Blachę coraz częściej zastępują lekkie stopy aluminium, magnezu, tworzywa sztuczne, kompozyty, konstrukcje przekładkowe.

Typowa przednia rama pomocnicza jest zgrzewana ze tłoczonych elementów stalowych i przykręcana do nadwozia za pomocą elastycznych przegubów tłumiących drgania pochodzące od nawierzchni.

Spróbuj na http://zadane.pl. Rozwiązują 2500 zadań dziennie!
Dodana 2005-09-12 09:01:45 przez [ KOZA ]. ID: 2171

Szukaj innych materiałów. Mamy ich: 120 156!:
Twoja wyszukiwarka
Ta praca jest plagiatem? Aby zgłosić plagiat skorzystaj z formularza kontaktowego.
Aby móc komentować zarejestruj się w naszym serwisie, lub jeśli masz konto zaloguj się
Strona główna