Różne wizje zaświatów. Analizując "Tren X" Jana Kochanowskiego i wiersz "Urszula Kochanowska" Bolesława Leśmiana, zwróć uwagę na





Treny Jana Kochanowskiego powstały w epoce renesansu. Kochanowski stworzył je zaraz po śmierci Urszuli. Był wszechstronnie wykształconym poeta i humanistą. Uważano go za największego poetę polskiego odrodzenia nazywany „ojcem polskim poezji”.

Zrozpaczony Jan Kochanowski napisał zbiór trenów poświęconych pamięci swojej córki Urszuli, w których wyrażał swój ból i rozgoryczenie po stracie ukochanego dziecka.

Bohaterką Trenu X jest zmarła córka – Urszulka, podmiotem lirycznym ojciec zastanawiający się nad losem swojego dziecka w niebie, raju, Hadesie i Czyśćcu. Podmiot pyta o sposób pozagrobowego życia, zadaje dużo pytań retorycznych, które świadczą o jego zagubieniu. Po ciągu pytań zwraca się z prośbą do Urszuli o jakiś znak, potwierdzający, że ona nadal istnieje, że jej życie nie zakończyło się śmiercią.

Urszulka była najważniejszą osobą w życiu Kochanowskiego, nazywał ją „aniołkiem małym”, choć martwił się czy przedwcześnie zmarła córka znalazła spokój i szczęście w niebie. Kochanowski pyta się nawet córki, po co się w ogóle rodziła, jeżeli zaraz umarła i zadała mu cios prosto w serce.

Poeta rozważa kwestie filozofii chrześcijańskiej, której do tej pory był orędownikiem, lecz po śmierci córki zaczął wątpić w istnienie Boga. Powiedział: „Gdzieśkolwiek jest, jakiś jest, lituj mej żałości”. W epoce średniowiecza dla ludzi Bóg był najważniejszy, w renesansie trochę się to zmieniło, lecz nikt nie śmiał wątpić w istnienie Boga. Jan Kochanowski się odważył i pokazał swój kryzys światopoglądowy.

Poeta jest zmartwionym, zagubionym i zbolałym ojcem, który ma nadzieję i wierzy, że jego córka jeszcze gdzieś istnieje mimo tego, że nie ma jej już na Ziemi. Cierpienie ojca w Trenie X można porównać do cierpienia matki w „Lamencie Świętokrzyskim”.

Kochanowski jawi się jako filozof, myśliciel i humanista zastanawiający się nad istotą człowieczeństwa. Jako wybitny humanista znał różne systemy wierzeń. W trenie jest zastosowany motyw ubi – sum, czyli gdzie są dusze zmarłych. Kochanowski jest niepewny, co do losów człowieka po śmierci oraz życia wiecznego.

Urszulka jest przedstawiona jako mała, niewinna i beztroska istotka. Była wielką radością i nadzieją dla swojego ojca. Niestety dziewczynka zmarła mając zaledwie dwa i pół roku zostawiając ból i rozpacz w sercu ojca.

Wielki żal wypływający z Trenów spowodował, że kilkaset lat później Bolesław Leśmian w swoim wierszu „Urszula Kochanowska” nawiązał do przedwcześnie zmarłej córki wielkiego poety odrodzenia Jana Kochanowskiego.

Wiersz jest monologiem z elementami dialogu. Głównym bohaterem a zarazem podmiotem lirycznym jest Urszulka. Dziewczynka okazuje się być nieszczęśliwa w niebie, co potwierdza obawy Jana Kochanowskiego Trenie X. Urszula opowiada w wierszu o swoim spotkaniu z Bogiem. Niebo dla Urszuli jest pustkowiem, zupełnie obcym miejscem. Bóg robi wszystko, aby Urszula czuła się tam szczęśliwa, jak w swoim rodzinnym domu. Ale dom to przecież nie tylko budynek to również ludzie, którzy go tworzą. Urszula cały czas tęskni za swoimi najbliższymi. Wszystkie czynności, które tam wykonuje są namiastką życia ziemskiego. Wszystko jest takie same jak na Ziemi tylko lepsze. Niebo opisane przez Leśmiana jest na wzór powszechnych poglądów wyobrażeń. Autor dokonał antropomorfizacji nieba.

W utworze możemy się doszukać fascynacji autora renesansem i humanizmem, zainteresowania człowiekiem jego życiem pośmiertnym.

Urszulka jest postacią wyidealizowaną. Czuje się stęsknioną za rodzicami, samotna, zagubiona, tęskni za życiem ziemskim i Czarnolasem. Odczuwa strach i dystans przed Bogiem. Jest ukazana jako mała gospodyni, która sprząta dom na przybycie rodziców. Gdy Bóg zjawia się w domu dziewczynka jest wyraźnie rozczarowana.

Bóg jest przedstawiony w utworze jako osoba doskonała. Otacza Urszulkę opieką i troską. Próbował zastępować jej ojca, aby czuła się szczęśliwa.

Oba te utwory łączy postać Urszulki i jej pośmiertnego życia. Autorzy zastanawiają się nad istotą życia pozagrobowego. W obu tych utworach zwycięża jednak wizja zaświatów szerzona przez religię chrześcijańską, żaden z autorów nie wspomina nic o piekle.



Spróbuj na http://zadane.pl. Rozwiązują 2500 zadań dziennie!
Dodana 2005-09-05 09:41:42 przez [ Pałka ]. ID: 4595

Szukaj innych materiałów. Mamy ich: 120 156!:
Twoja wyszukiwarka
Ta praca jest plagiatem? Aby zgłosić plagiat skorzystaj z formularza kontaktowego.
Aby móc komentować zarejestruj się w naszym serwisie, lub jeśli masz konto zaloguj się
Strona główna